interaction designer Willem Knijnenburg

Willem Knijnenburg had tijdens zijn middelbare schooltijd op het Udens College vooral interesse in de technische vakken. Omdat hij het belangrijk vindt om zijn creativiteit te kunnen gebruiken, kwam hij terecht op de opleiding Industrial Design aan de Technische Universiteit Eindhoven. ‘In plaats van het traditioneel ontwerpen van producten vind ik het vooral interessant als een product een totaalervaring biedt. Voor mij is het belangrijk dat mensen af en toe positief verrast worden’. Willem voerde verschillende projecten uit voor Philips, Adidas en 3M. Hoewel hij de tentamens tijdens de opleiding niet zwaar vond, lag de lat wel hoog: ‘Er was veel discipline nodig om je projecten tot een goed einde te brengen’.

‘Na mijn studie ontwierp ik een interactieve verhalentafel voor Erfgoed Delft. Op deze tafel kun je door een wirwar aan informatie bladeren, maar het is toch verbazend eenvoudig dingen te vinden die voor jou interessant zijn. De tafel bestaat uit een Microsoft Surface tafel, een multi-touch-tafel die ook objecten kan herkennen die zijn voorzien van een barcode’.

Een half jaar geleden begon Willem ook met het maken van ‘Virtual Reality’ simulatoren. Deze bieden bijvoorbeeld trainingsprogramma’s voor mensen die gevaarlijke beroepen uitvoeren. ‘Het is een uitdaging om nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Bij ieder project krijg ik weer de kans om me in iets te verdiepen dat totaal nieuw voor me is. Ik houd van afwisseling en blijf graag bezig met dingen leren en ontdekken. Het lijkt me geweldig om nog eens bij de Efteling attracties te mogen ontwerpen. Daar draait alles om de ervaring en is niets te gek’.

‘Een van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb de laatste tijd is dat je jezelf door je plezier moet laten leiden. Als je de dingen gaat doen die je echt leuk vindt, dan heb je ook de motivatie om hard te werken en er goed in te worden. Dat vergroot je kans van slagen enorm. Ik ben ook niet meer zo bang om verkeerde keuzes te maken, je moet ze alleen leren herkennen. Een foute keuze stuurt je ook weer de goede kant op’.