ontwerper Reinoud Schuijers

Reinoud Schuijers begon samen met Jules Notermans een ontwerpbureau. Reinoud en Jules is een creatief, inmiddels succesvol reclamebureau in Den Bosch.

Reinoud: “Vroeger op het Udens College wilde ik al 'iets met ontwerpen' gaan doen. Maar of ik nu meubels, huizen of logo's zou gaan ontwerpen, dat wist ik allemaal niet. Veel concreter dan 'iets met ontwerpen' werd het niet. En geef toe; hoe moet je nu op voorhand weten wat je met je leven wilt gaan doen? Ik was al lang blij dat ik überhaupt een richting had. 'Iets met ontwerpen' vond ik concreet genoeg.”

En dat bleek niet onterecht. “Ik dacht bij mezelf: ‘Als ik mezelf niet vastpin op één doel, maar gewoon telkens een paar stappen in een interessante, leuke richting zet, dan komt de rest vanzelf. Ik zie wel.’ Door gaandeweg goed op te letten en telkens bij mezelf te denken ‘Is er een kans dat ik dit leuk ga vinden? Leidt dit misschien tot iets goeds?’ maakte ik vanzelf, intuïtief, de juiste keuzes.”

“Als vormgever maak ik nu op dezelfde manier keuzes. Het vormgeven van een logo, identiteit voor een bedrijf of een website, is een proces waarbij je continu moet checken; ‘Voelt dit goed? Ga ik via deze weg een goede kant op?’. Vooral dat laatste, de goede weg, is belangrijk. Door continu te checken wat je aan het doen bent kun je gemakkelijk bijsturen. Soms zit je op een hobbelig stukje van de weg, maar moet je daar doorheen om verder te komen.”

“Zowel het vormgeven als het hele leven draait om het proces. Het heeft geen zin heeft om alleen maar naar de horizon te staren. Als je altijd alleen maar naar 'later' kijkt mis je de hele weg er naartoe. Het 'later' van vorige week is vandaag. 'Later' is nu. Die weg naar 'later' moet leuk, interessant, prikkelend, vet of spannend zijn, want die weg is het enige wat je hebt. Focus dus niet teveel op een ultieme, leuke eindbestemming. Alles in het leven is afhankelijk van de keuzes die je gaandeweg maakt. Als je altijd kiest voor wat goed voelt en daarom altijd achter je keuzes staat, dan is het een plezierige rit. En daar draait het om. Zit je op een saai stuk van de rit? Neem een zijweg. Wie weet wat daar te vinden is. Gaat het je allemaal te snel? Neem gas terug. Het is jouw rit. Jij zit aan het stuur.”

“Ik haal mijn inspiratie uit de rit. Ik probeer zo vaak mogelijk nieuwe dingen te doen. Je weet pas wat iets is als je het doet, als je het hoort, als je het proeft, als je het ervaart. Het wordt nooit precies wat je verwacht. Sommige nieuwe dingen vallen tegen. Dat is niet erg, want andere vallen juist heel erg mee en het één leidt tot het ander. Die nieuwe ervaringen, of ze nu positief of negatief zijn, inspireren me. Mijn werk is altijd een resultaat van wat ik in die periode aan het doen ben. En dat is goed, want dat maakt het werk persoonlijk. Het resultaat is een product van mijzelf en dat is door niemand na te maken. Als je vanuit jezelf werkt, wordt je werk ook uniek.”

Voor iedereen die op zoek is naar een studie of beroepsopleiding besluit Reinoud met een duidelijk advies: “Ogen op de weg, handen aan het stuur, voet bij de rem. Dan kan er niet veel mis gaan”.

bron: Reinoud Schuijers . portretfoto: Judith van der Rijt . Marjet Stamsnijder