modeontwerpster Leonneke Derksen


De aanhouder wint! Daar is Leonneke Derksen van overtuigd. Op het Udens College volgde ze al extra tekenlessen, buiten het lesrooster om. Ze wist wat ze wilde, en werkte daarom zoveel mogelijk uren mee met een examengroep. Na een jaartje confectie in Den Bosch, schreef ze werkelijk alle modeacademies aan. Leonneke moest en zou een modeopleiding volgen.

'Ik had al mijn hoop op Arnhem gevestigd. Maar daar werd ik geweigerd. Dus probeerde ik het in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Maastricht. Ik liep werkelijk alle scholen af. Ik kreeg een yes! van Rotterdam en ook van Maastricht. Maar studeren aan de Antwerpse Modeacademie is altijd al een grote droom van mij geweest. De toelatingsprocedure voor Antwerpen begon een stuk later dan in Nederland. Ik dacht: ik haal het toch nooit, maar een nee heb ik en een ja kan ik krijgen', aldus Leonneke.

Van de 65 studenten in het eerste jaar, maakt Leonneke nu deel uit van The Lucky Seven die in 2011 afstuderen in Antwerpen. En met haar collectie ‘Amaranthine’ won zij de Anne Kurris prijs.

‘Ik zie mode als een kunstvorm en ik gebruik dan ook kunst als inspiratiebron. Dit jaar heb ik me laten leiden door het surrealisme en de fotografie van de Deen Asger Carlsen. In zijn werk deformeert hij het lichaam van de modellen. Ik vond het wel leuk om na te denken over het lichaam. Wat als het lichaam anders zou zijn, wat gebeurt er dan met de kleding?

Eenmaal afgestudeerd, ben je er nog lang niet hoor. Het wordt nog keihard werken, misschien wel harder. Ik zoek in Parijs een stage of een baan. Couturetechnieken aanleren bij Chanel lijkt me fantastisch, maar ik wil ook wel weten hoe een bedrijf in elkaar zit. En dat leer je in een kleiner modehuis. Die kennis kan van pas komen, want over tien jaar wil ik een eigen modelabel!‘

bronnen: nieuwsblad.be 10 juni 2011 / notjustalabel.com / Leonneke Derksen / poppen op de catwalk