het beeldmeisje Judith van der Rijt

Judith van der Rijt ging na het Udens College met plezier op zoek: ‘Het leuke aan de tijd na het afronden van de middelbare school is dat er eigenlijk nog helemaal niets vaststaat. De één weet al precies wat ‘ie later gaat worden, de ander heeft nog geen enkel idee. Vaak loopt het compleet anders dan je voor ogen had toen je van school ging. Ik ben na een aantal rare kronkels uitgekomen bij de beeldbewerking en fotomanipulatie. Ik heb fotografie gestudeerd aan de Fotovakschool en was er toen van overtuigd dat ik fotografe wilde worden. Toen er een vacature vrijkwam als fotobewerker bij een grote commerciële fotostudio dacht ik: Welja, waarom niet? Misschien kan ik het wel, anders leer ik er vast wel iets van. Het bleek toch leuker dan ik dacht! Vooral omdat ik veel grote commerciële opdrachten had, er zat veel uitdaging in. De klant zei dan: “ik wil die schapen ergens anders, en dat kindje heeft een verkeerde jurk aan. Ze moet een andere aanhebben, deze gaan we niet verkopen. En de lucht is niet mooi, kan er een andere in? Oja, ze eten kauwgums: kun je die even ‘wegshoppen’?” En dan maar uitproberen... ‘

‘Inmiddels ben ik voor mezelf begonnen in de hoop wat meer verschillende opdrachten te krijgen en voor wat meer verschillende fotografen te werken. Het is een soort moderne vorm van schilderen; ik gebruik ook een Wacom tablet in plaats van een muis waardoor ik heel snel en gedetailleerd kan werken. Het is leuk omdat je de wereld een beetje mooier kunt maken, een soort van constante zoektocht naar de perfecte foto. Het geeft echt een kick als je een afschuwelijke foto voorgeschoteld krijgt en er dan een prachtig eindbeeld van kunt maken, en de kick wordt nog groter als je je eigen foto's in de brievenbus krijgt of ziet hangen!‘

‘Mijn manier van werken en leren is de ‘trial and error’-methode: ik probeer iets, kijk of het lukt en lukt het niet: dan probeer ik het opnieuw. Je wordt er creatief van en leert heel gemakkelijk met verschillende methodes te werken. Het is in mijn vak ook ongeveer de enige methode: de meeste scholen geven maar nauwelijks Photoshoplessen. Mijn fotografie-studie kwam wel goed van pas: je leert er om op een professionele manier naar foto’s te kijken en het is belangrijk dat je ook het één en ander van fotografie weet. Als je wat meer naar de fotografie neigt raad ik de Fotovakschool overigens wel af: het is meer een studie voor huismoeders (en -vaders) van middelbare leeftijd. Als je fotografie wilt gaan studeren: kies dan voor een voltijdopleiding zoals het KABK in Den Haag, de Willem De Kooning Academy in Rotterdam of de Fotoacademie.’

‘Of je nu wilt gaan fotograferen, beeldbewerken of wat dan ook: je leert heel erg veel door foto’s na te maken. Kies een paar foto’s van goeie fotografen en probeer ze zo goed mogelijk na te maken: zo leer je creatief met beschikbare middelen om te springen (lichtbronnen, attributen, make-up, Photoshop) en heb je een gerichter doel.’

‘Volg vooral je gevoel bij het kiezen van een nieuwe opleiding: laat je niet tegenhouden door wat mensen denken of door je eigen aannames (“misschien ben ik wel niet goed genoeg” - niet geschoten is altijd mis!) en kies wat je zelf het leukst lijkt. Je weet maar nooit wat er nog op je pad komt... ‘

bronnen: het beeldmeisje Judith van der Rijt