cameraman Max Haring

Max Haring had het erg gezellig met z'n vrienden op het Udens College, maar van studeren kwam maar weinig. ‘Dat kwam omdat ik wist niet precies wist wat ik 'later' wilde doen. Dit veranderde toen ik als vrijwillig cameraman mocht gaan werken voor SkyLine, de publieke omroep van Uden en Veghel. Vanaf dat moment wist ik dat ik cameraman wilde worden. Nu heb ik net mijn opleiding als cameraman afgerond en heb ik anderhalf jaar stage mogen lopen bij Omroep Brabant. Alsof dat nog niet genoeg is begin ik in september 2011 aan de opleiding 'Audiovisual Media' aan de kunstacademie in Utrecht!’

‘Goed camerawerk begint bij de technische vaardigheden. Pas als je deze kent kun je op een goede manier creatieve beslissingen nemen. Maar camerawerk wordt pas echt goed als je deze technische vaardigheden op een creatieve manier naar je eigen hand zet. Zo creëer je een eigen stijl en kun je hele bijzondere dingen maken. Wat je ook absoluut niet moet onderschatten zijn de andere vaardigheden die een nieuws cameraman moet hebben. Je moet snel beslissingen kunnen nemen, inhoudelijk meedenken, goed kunnen presteren onder druk en je sociaal op kunnen stellen. Je werkt namelijk samen met veel verschillende mensen, zoals verslaggevers en regisseurs. Ook de mensen die je voor je lens hebt moeten zich op hun gemak voelen bij jou'.

‘Het interessante aan camerawerk is de diversiteit. Zeker als nieuws cameraman moet je op alles zijn voorbereid. Tijdens mijn stage bij Omroep Brabant bijvoorbeeld: Daar stond ik de éne dag tot aan m'n enkels in de blubber voor een item over een ploegwedstrijd met tractoren, de dag erop moest ik zonder waarschuwing vooraf een oogoperatie filmen! Dat is even slikken op het moment zelf, maar achteraf wel hartstikke gaaf om mee te maken’.

‘Cameramensen worden niet echt snel beroemd. We kennen natuurlijk allemaal de naam Jan de Bont maar die doet iets heel anders dan wat ik doe. Mij zul je in de toekomst niet snel in Hollywood tegen komen. Ik ben hopelijk eerder te vinden in het Nederlandse 'Hillywood' wat ook de thuisbasis was van een andere bekende cameraman, Stan Storimans. Helaas is hij vooral bekend door zijn tragisch overlijden. Maar eigenlijk kijk ik op tegen alle cameramensen die mooiere dingen maken dan ik. Dat waren mijn collega's bij de lokale omroep, bij Omroep Brabant en de cameramensen van wie ik programma's zie op tv. Ik wil graag van ze leren en net zo goed worden als zij. Mijn droom is dan ook om uitgebreide docu's te maken voor de Nederlandse televisie, de BBC of misschien wel Discovery Channel. Wie weet wat de toekomst brengt!’

‘Ik heb ook nog een tip, dat is de blog van Jan Rein Hettinga. Behalve Limburgse huisvader is hij namelijk freelance cameraman. Hierover blogt hij op een grappige manier die erg prettig leest. Als je meer te weten wil komen over het leven van een cameraman is dit zeker een leuke site om eens te checken!’

‘Ik begrijp dat het voor sommigen moeilijk kan zijn op de middelbare school, maar het zijn maar een paar jaartjes! Daarna mag je voor de rest van je leven gaan doen wat je leuk vind. Zorg dus dat je een goede vervolgstudie vindt, misschien wel in de kunst. Want kunst is meer dan 'saaie musea' of maffe kunstenaars en hoeft helemaal niet 'zweverig' te zijn. Kunst kan ook erg technisch zijn maar is bovenal altijd heel creatief!’

Als je meer werk van Max Haring wilt zien kun je terecht op zijn website.